DANIELA CLAUDIA ORĂȘANU

Directoarea „schimbă-lume” care a refuzat resemnarea

Într-un sistem educațional adesea copleșit de inerție, Daniela Orășanu se definește ca fiind: „un fel de schimbă-lume”. Acum 10 ani, a preluat conducerea unui colegiu tehnic unde transmiterea de informații ținea loc de educație. Nu a venit cu un plan de reparare a zidurilor, ci cu un vis măreț: să redea demnitatea profesorului și să transforme o școală marginalizată într-un ecosistem al curajului și al inovării.

 

Condusă de dragostea pentru copii și de setea de cunoaștere moștenite de la învățătoarea care i-a marcat destinul, povestea ei este dovada că leadershipul autentic poate construi un viitor în care elevii „îndrăznesc să-și construiască propriile visuri”.

DRUMUL FIRESC SPRE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI LEADERSHIP EDUCAȚIONAL

Deși își dorea să devină profesoară de vioară sau de literatură, Daniela și-a găsit vocația în predarea disciplinelor economice. Inspirată de învățătoarea ei, un „educator cu vocație” („În sala ei de clasă fiecare copil se simțea iubit. Dumneaei m-a făcut să iubesc această profesie pentru tot restul vieții.”), a rămas ea însăși „un copil care descoperă lumea în fiecare zi și care vrea să transmită această bucurie mai departe.”

”Nu am căutat funcția de director, am fost propusă de comunitate. Am acceptat pentru că îmi doresc o școală care să inspire învățare prin fiecare colț al ei, nu doar prin profesori. Faptul că proiectele mele erau dorite și de elevi m-a făcut să înțeleg că pot crea o școală deschisă tuturor.”

Acum 10 ani, a preluat o instituție definită de resemnare, un loc „nu chiar prietenos și nici foarte inspirațional pentru învățare”. Primul ei vis nu a fost legat de infrastructură, deși existau multe urgențe, ci de ceva mult mai profund: să redea demnitatea profesorului din acest colegiu și să creeze împreună cu echipa „o cultură a creșterii și a învățării continue”.

LIDERUL CARE TRANSFORMĂ OBSTACOLELE ÎN OPORTUNITĂȚI

LIPSA RESURSELOR FINANCIARE


Deși inițial părea cel mai mare obstacol, a descoperit rapid soluții precum fondurile europene. Tot ce i-a trebuit a fost „curaj și echipă”, iar astăzi școala are aproximativ 10 echipe de proiect care gestionează aceste resurse.

DEMOTIVAREA ȘI REZISTENȚA LA SCHIMBARE

Aceasta a fost adevărata provocare, venită atât din partea unor cadre didactice, cât și, surprinzător, din partea unor părinți, care se opuneau experiențelor educaționale noi sau chiar refuzau să-și lase copiii să participe la programe remediale în școală. „Rezistența la schimbare nu e neapărat o problemă rezolvată definitiv nici azi pentru întregul corp profesoral, e mai degrabă work in progress.” Prin multă comunicare, implicare și proiecte relevante, a reușit să transforme unele dintre aceste obstacole în oportunități, consolidând echipa și construind o școală „mai deschisă și mai curajoasă”.
TRANSFORMAREA CULTURII ȘCOLARE

Marea schimbare a venit din proiecte care au mers dincolo de infrastructură. „Cele mai vizibile schimbări au fost cele de infrastructură – clase și laboratoare moderne, cu mobilier ergonomic și tehnologie de ultimă generație -, dar cred că adevărata schimbare a venit din proiecte care au transformat cultura școlii.” A introdus specializări adaptate industriei 4.0 (robotică, modelare 3D, marketing digital), a implementat catalogul electronic și internshipuri europene, dar proiectul de suflet rămâne „Profesor de 10”. Acesta este un program de dezvoltare profesională în care profesorii devin „designeri ai învățării”.

DORINȚA DE A RENUNȚA ȘI ÎNDOIALA PERSONALĂ

„Au fost mai multe momente în care am vrut să renunț, mai ales în primii ani – chiar mi-am depus demisia, dar nu mi-a fost acceptată nici de CA-ul școlii (Consiliul de Administrație), nici de ISJ (Inspectoratul Județean Școlar). Atunci am simțit că poate ceea ce îmi doresc eu pentru școală nu este și visul colegilor mei. Totuși, tocmai aceste clipe de îndoială m-au ajutat să cresc, să ascult mai mult și să construiesc alături de echipă un drum comun. Azi înțeleg că acele momente au fost de fapt puncte de cotitură: m-au făcut să fiu mai atentă la comunitate și să transform un vis personal într-un vis împărtășit.” Acest punct de cotitură a determinat-o să devină un lider orientat spre comunitate, nu doar spre sala de clasă.

CONTEXTUL COMUNITAR CU RESURSE LIMITATE ȘI AȘTEPTĂRI REDUSE

Școala funcționa într-o comunitate caracterizată de resurse limitate și de așteptări scăzute din partea familiilor. În acest mediu, provocarea majoră a fost să transforme școala într-un loc relevant, care să inspire și să funcționeze ca un „ascensor social” pentru elevi. Pentru a trece peste acest obstacol, strategia ei a fost să facă o școală „relevantă și vie”: „Astăzi, elevul trăiește într-un ecosistem educațional distribuit, nu-și desăvârșește educația doar în școală, nu-și hrănește foamea de cunoaștere doar la școală, ci poate că mai ales în mediul digital. Și de asta am ales să-i însoțim pe elevii noștri prin proiecte educaționale digitale și dincolo de zidurile școlii, în mediul în care ei petrec mult timp.”

PROIECTE DE IMPACT

Adevărata transformare a școlii a venit din proiectele care au remodelat cultura școlară. Aceste inițiative au avut un impact profund, de la adaptarea curriculumului la cerințele actuale la dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și crearea unor parteneriate inovatoare cu mediul de afaceri.

Profesor de 10

Pe acesta, Daniela îl consideră proiectul ei de suflet și unul dintre cele mai importante, fiind un program de dezvoltare profesională creat în interiorul școlii. În cadrul acestui program, profesorii devin „cărți vii” și formează o „bibliotecă vie de practici și proiecte inovatoare”. Scopul este crearea unui ecosistem sustenabil, în care dezvoltarea competențelor profesorilor se reflectă direct în performanța elevilor.

Stagii de practică 4D

 

Acest proiect a creat un model inovator de colaborare cu mediul economic prin utilizarea realității virtuale (VR). Inițiativa a redefinit modul în care școala interacționează cu partenerii de afaceri, aducând companiile în mediul virtual și deschizând astfel noi oportunități pentru elevi. Proiectul a beneficiat de expertiza și spațiile oferite de parteneri precum compania locală Lorimer: „Practic, au integrat școala în ecosistemul lor de business și au arătat cum mediul economic poate deveni co-creator al educației.”

Specializări adaptate industriei 4.0

 

Pentru a face școala relevantă, au fost introduse programe opționale și specializări moderne, care pregătesc elevii pentru viitor. Printre acestea se numără: robotică, modelare 3D, mentenanță drone, marketing digital, simulare de afaceri în Minecraft și analiză de date.

Internshipuri europene

 

Aceste programe, destinate atât elevilor, cât și profesorilor, au contribuit semnificativ la transformarea culturii școlii, oferind experiențe de învățare și dezvoltare în context internațional.

STEM_AI – Învățare adaptivă STEM cu microboți IA

 

Finanțat din premiul de 3.500 € obținut la Gala 2024, acest proiect aduce viitorul în sala de clasă. Elevii de la profilul Economic învață matematică aplicată și educație financiară într-un mod interactiv, folosind microboți inteligenți validați pedagogic. Acest sistem permite o învățare adaptivă, cu feedback permanent, reprezentând un prim pas către integrarea inteligenței artificiale în procesul educațional la nivel liceal.

CE PARTE A MUNCII TALE ESTE INVIZIBILĂ PENTRU CEILALȚI, DAR ABSOLUT ESENȚIALĂ PENTRU SUCCESUL ȘCOLII?

Ceea ce e invizibil, adesea, este esențial, de exemplu procesul din spatele deciziilor. Partea invizibilă a muncii unui director este zbaterea de zi cu zi: negocieri care nu se văd, telefoane care-mi consumă energia, nopți târzii și weekenduri cu rapoarte, anticipări ale schimbărilor de sistem, curriculare care pot amenința echilibrul școlii, presiuni pe care le filtrez, decizii grele purtate în gând și în tăcere, care nu dorm odată cu mine, dar și tensiuni absorbite și oprite la ușa biroului.

 

Munca mea invizibilă e mai ales să port tensiunile și zbaterile în culise, ca școala să pară liniștită și să funcționeze firesc pentru profesori și elevi.

 

Invizibilă nu este însă doar activitatea, ci și uzura emoțională și lupta nevăzută de a face ca tot ce se vede (rezultatul final) să pară natural și simplu. Dacă școala pare că merge de la sine înseamnă că mi-am făcut treaba.”

CE VIS AI PENTRU ȘCOALĂ, CARE ÎNCĂ PARE DEPARTE?

Visul meu este un bacalaureat relevant pentru liceele tehnologice și un sistem în care fiecare copil pleacă din școală cu metacompetențe esențiale: gândire critică orientată spre soluții, autonomie reală și autodisciplină. Realizarea acestui deziderat necesită un efort concertat al întregii societăți pentru a putea construi un sistem care sprijină dezvoltarea copiilor, nu o blochează.”

GALA PREMIILOR PENTRU
DIRECTORII ANULUI 2024

Deși a fost nominalizată de colegi timp de 7 ani, a refuzat constant să se înscrie, simțind că „nu e despre mine”. Perspectiva i s-a schimbat când un coleg director i-a spus: „e despre școala ta și echipa ta care merită vizibilitate și recunoaștere”.

 

S-a înscris, iar procesul a devenit o formă de reconectare profundă cu tot ce a construit, ajutând-o să contribuie la „rebrandingul liceului tehnologic”.

 

„Am revăzut toate momentele de cumpănă, toate reușitele obținute cu efort, toate deciziile grele. Aplicația m-a ajutat să văd cât de mult am crescut, nu doar eu, ci noi toți din școală, împreună. Înscriindu-mă, mi-am dat seama că pot contribui și la altceva foarte important: rebrandingul liceului tehnologic. Pentru că și aici se face educație de calitate, și aici există curaj, inovare și performanță. Pentru mine, această experiență a fost profundă, emoționantă și revelatoare. Înscriindu-mă, simt că am făcut un dar școlii mele.

 

Premiul a adus o vizibilitate extraordinară și încredere sporită din partea comunității: școala a fost inclusă de Microsoft și MEC (Ministerul Educației și Cercetării) în topul celor mai inovatoare școli din țară, fiind selectată pentru un proiect de dezvoltare a inteligenței artificiale în educație; a atras noi parteneri din mediul de business, precum Pakmaya, care „a modernizat vara aceasta integral laboratorul de Științe”; „alte două companii ne-au oferit două programe mari de consiliere profesională pentru elevi”; a deschis colaborări cu școli din țară și din Republica Moldova, „vom primi o delegație de directori și reprezentanți ai ministerului de acolo.”

CUM A FOST EXPERIENȚA JURIZĂRII ÎN CADRUL GALEI 2024? TE-A SURPRINS CEVA?

Jurizarea a fost o experiență intensă și plină de sens, comparabilă cu o finală de olimpiadă sau un interviu de carieră complex. Interacțiunea cu lideri din diverse domenii m-a înnobilat și mi-a oferit validare profesională. M-a surprins prospețimea și autenticitatea întrebărilor, atât de diferite de rutina sistemului nostru.”

CE AI SPUNE UNUI DIRECTOR DE ȘCOALĂ CARE NU ARE CURAJ SĂ SE ÎNSCRIE LA GALĂ?

Curajul de a vă spune povestea nu este despre ego, ci despre a aduce vizibilitate echipei și școlii. Nu este despre un trofeu, ci despre recunoașterea unei viziuni și a unui impact real. Educația, corpul profesoral, profesia noastră merită acest respect, acum mai mult ca oricând.”

 

DE CE MERITĂ SĂ SE ÎNSCRIE? CE POATE CÂȘTIGA, DINCOLO DE PREMIU?

 

Înscrierea la Gală aduce beneficii care depășesc premiul, oferind vizibilitate națională, validarea muncii în echipă și oportunități noi. Este o experiență de creștere profesională care întărește liderii și oferă școlii o voce mai puternică. Participarea devine o călătorie care transformă școala, profesorii, elevii și întreaga comunitate.”

CÂND AI AFLAT CĂ EȘTI DIRECTORUL ANULUI 2024, CARE A FOST PRIMUL GÂND CARE ȚI-A TRECUT PRIN MINTE?

 

Primul meu gând a fost că liceul tehnologic mai are o șansă de a fi vizibil și respectat. Că noi, cei de la Colegiul Tehnic „Unirea”, putem fi mândri și că acest premiu e de fapt confirmarea că promisiunea mea din prima mea zi ca directoare – redarea demnității profesorilor de la „Unirea” – a devenit realitate. Premiul mi-a dat energia de a ști că am făcut ceea ce trebuia făcut.

CE AI ÎNVĂȚAT DIN EXPERIENȚA ACEASTA ȘI ȚI-AI DORI SĂ ȘTIE ȘI ALȚI LIDERI DE ȘCOALĂ?

 

Orice școală, oricât de mică sau de departe, poate câștiga respectul lumii întregi. Validarea socială dă școlii încrederea de care are nevoie ca să crească, e un capital care întărește echipa și transformă școala.

 

Pentru mine, acest premiu nu a fost o destinație, ci o etapă într-o călătorie care continuă. Puterea unei școli stă în oameni – în profesori, elevi, părinți, comunitate. Experiența Galei mi-a confirmat că liderul nu este eroul, ci echipa și comunitatea, care cresc împreună.

 

Misiunea mea rămâne aceeași: să creez o cultură a învățării, să inspir încredere și să dau mai departe ideea că schimbarea în educație este posibilă și necesară.

O școală se schimbă prin încredere, curaj și oameni care cred că educația poate transforma destine.

Gala Premiilor pentru Directorii Anului este modul nostru, al echipei AVE, de a aplauda liderii extraordinari care aduc la standard de excelență școlile românești. Aceștia sunt directorii de școală devotați care nu așteaptă condițiile perfecte pentru a acționa, ci construiesc contextul în care să crească noile generații. Prin poveștile și rezultatele lor, Gala demonstrează an de an că se poate și altfel în România, arătând că potențialul copiilor noștri poate crește frumos și la noi în țară.