MARINELA CULEA
În contextul actual al educației românești, plin de provocări, poveștile de succes sunt ochiuri de lumină care ghidează și inspiră.

Una dintre acestea, vine din Brănești și poartă numele Marinelei Culea, directorul care a reușit să transforme un liceu tehnologic, perceput cândva ca o ultimă opțiune pe listele elevilor, într-un Centru de Excelență cu puls antreprenorial.

DRUMUL FIRESC SPRE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI LEADERSHIP EDUCAȚIONAL

Inspirată de prezențe remarcabile, precum doamna învățătoare Tofan Violeta, de o bunătate ieșită din comun, și de dirigintele din liceu, profesorul de matematică Bădilă Mihai, care știa să valorifice toți elevii, indiferent de nivelul lor inițial, Marinela și-a dorit să lucreze într-un loc în care putea schimba destine. Exact așa cum, de la domnul Bădilă, Marinela a primit chemarea spre studiile economice, materia pe care o predă și astăzi.

 

Pasul spre directorat a venit din dorința de a face mai mult decât putea la clasă, de a dezvolta proiectele din clasă la nivelul întregii școli. A fost o decizie luată cu teamă, dar și cu foarte mult entuziasm, convinsă că poate ridica liceul.

În fiecare dimineață, ajung la școală între orele 6 și 6:30 pentru că am copilași care fac naveta. Nu vreau să-i las singuri în școală. Prefer să vin mai devreme. Eu n-o simt ca pe o corvoadă, nu simt că fac ceva ce nu s-ar putea face. Îmi place meseria mea. Iar rezultatele pe care le-am obținut în școală alături de echipa mea sunt vizibile, îmi dau puterea de a continua în ritmul acesta”.

TRANSFORMAREA UNEI ȘCOLI
FĂRĂ PERSONALITATE

Când Marinela a preluat conducerea, în 2012 – 2013, liceul nu avea o identitate puternică. Îi lipseau o viziune coerentă, o direcție clară, o comunitate unită și proiectele care să-i dea viață.

Primul lucru pe care Marinela a vrut să-l schimbe după ce a devenit director: mentalitatea. Și-a propus să demonstreze că elevii de la un liceu tehnologic, chiar și agricol, produc valoare, pot fi remarcabili, pot obține rezultate, contrar prejudecății că aceste licee sunt demne de o opțiune codașă: „Dacă nu înveți, ajungi la agricol!”.

 

Această informație nu mai este de actualitate, în contextul în care liceele tehnologice se transformă. Liceul tehnologic îți oferă o diplomă, îți oferă o calificare profesională după absolvire, o meserie pe care mi-e greu să cred că o poate fura AI-ul în viitorul apropiat. Poate deveni o rampă de lansare pentru cariere, idei de business și oameni remarcabili.”

LEADERSHIP AUTENTIC: OBSTACOLE DEPĂȘITE CU BUNĂTATE, NU DOAR CU FERMITATE

PROVOCAREA

Refuzul repetat al proiectelor (de exemplu, un proiect Erasmus respins de 3 ori).

 

REZOLVAREA

Perseverență și învățare continuă. Echipa a analizat feedbackul, a corectat greșelile și a aplicat din nou, transformând eșecul într-o lecție.

PROVOCAREA

Lipsa acută de încredere a comunității și scepticismul față de un director de școală tânăr.

 

REZOLVAREA
Demonstrarea valorii prin rezultate concrete. Crearea celor 9 clase de a IX-a (4 de liceu, 5 de profesională) în 2025 a fost dovada de necontestat care a câștigat sprijinul comunității și al autorităților.

PROVOCAREA

Lipsa de finanțare pentru proiecte de reabilitare și dezvoltare.

 

REZOLVAREA
Construirea de parteneriate strategice. O colaborare strânsă cu Primăria și comunitatea locală a asigurat resursele necesare pentru modernizarea școlii.

PROVOCAREA

Lipsa de expertiză internă în scrierea, implementarea și promovarea proiectelor din fonduri europene.

 

REZOLVAREA
Apelarea la mentori externi. Parteneriate cu organizații (precum Romanian American Foundation, Civitas, World Vision) au oferit ghidajul și competențele esențiale.

PROVOCAREA

Crearea unei culturi școlare pozitive și a unei relații de respect cu elevii.

 

REZOLVAREA
Leadership bazat pe bunătate și empatie. Prioritizarea elevului („Copilul contează”) și promovarea unui mediu sigur, în care greșeala poate fi soluționată și nu este motiv ca elevul să fie „pus imediat la zid”, a generat o „stare de bine” care îi face pe copii să vină cu drag la școală.

Viziunea Marinelei, care a stat la baza depășirii fiecărui obstacol, se traduce acum în sfaturi concrete pentru cei mai importanți piloni ai educației: părinții și tinerii. Iată recomandările ei.

Pentru părinți

„Ascultați-vă copilul cu adevărat! Nu doar ce spune, ci și ce ezită să spună. Vă zic din prisma faptului că sunt mamă și am trecut de faza adolescenței cu ambii mei băieți. Este foarte important să vezi dincolo de ceea ce-ți transmite adolescentul, pentru că marile probleme apar când nu sunt ascultați cu adevărat.

Este foarte important ca al tău copil să aibă încredere în tine ca părinte și ca cel mai important prieten. Le-am spus și băieților mei: Dacă ați făcut o boacănă și eu știu de ea, vă pot ajuta să reparăm.”

Pentru tineri

„Nu vă subestimați! Este foarte important să crezi în tine mai mult decât consideri tu că meriți. Adică să nu-ți reduci valoarea, tu ca ca persoană, ca om. Mergi prin viață cu ideea în minte că poți face orice.”

PROIECTE DE IMPACT, VENITE DINTR-O VIZIUNE CURAJOASĂ

Viziunea Marinelei s-a materializat în proiecte-cheie care au revitalizat liceul și i-au adus recunoaștere:

 

01.

Mobilități europene (Erasmus+ VET):
Au crescut exponențial atractivitatea școlii, oferind oportunități europene de pregătire practică pentru peste 600 de elevi, încă din 2016.

 

02.

Inovație la nivel național (Centru de Excelență în Urban Greening):
Un proiect de referință care a introdus o nouă calificare în COR: „grădinar urban”. Demersul a poziționat liceul ca lider național, cu impact direct asupra politicilor publice.Inovație la nivel național (Centru de Excelență în Urban Greening): Un proiect de referință care a introdus o nouă calificare în COR: „grădinar urban”. Demersul a poziționat liceul ca lider național, cu impact direct asupra politicilor publice.

 

03.

Creștere spectaculoasă și validarea încrederii:
De la o singură clasă de a IX-a în 2012, școala a ajuns la nouă clase de a IX-a pentru anul școlar 2025 – 2026, în ciuda competiției intense cu alte trei licee „gard în gard” și cu liceele de profil din București. Aceasta este dovada supremă a încrederii câștigate în comunitate.

Vreau ca în momentul în care se discută despre învățământul tehnologic să se vorbească despre Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau”. Suntem aproape, dar vreau să aud mai des cu subiect și predicat.”.

RECUNOAȘTERE ȘI RESPONSABILITATE CRESCUTĂ: GALA PREMIILOR PENTRU DIRECTORII ANULUI

Câștigarea premiului Directorul Anului 2024 pentru Antreprenoriat, la Gala Premiilor pentru Directorii Anului, a responsabilizat-o și mai mult pe Marinela, i-a intensificat dorința de a fi un exemplu și sprijin în excelență pentru comunitatea școlară.

 

Premiul a crescut semnificativ vizibilitatea școlii, aducând mai multă încredere din partea comunității locale și a județului. Această vizibilitate a generat numeroase interviuri și vizite, o „mană cerească” pentru promovarea școlii.

 

Premiul de 3500 € de la Gală, l-a investit în spații de interacțiune, antrenament al minții și relaxare pentru elevi: o tablă de șah pentru grădină, pentru care elevii stau acum la rând ca să joace și aproape 100 de pufuri colorate pentru holurile școlii, oferind elevilor locuri de interacțiune și odihnă în pauze.

DE CE TE-AI ÎNSCRIS LA GALĂ ȘI CUM A FOST PROCESUL DE ÎNSCRIERE PENTRU TINE?

În primul rând, m-am înscris pentru că mă simțeam datoare față de cei care m-au recomandat. Simțeam că dacă nu mă înscriu, dacă nu duc aplicația până la capăt, o pot dezamăgi pe Adelina, mentorul meu din Academia de Leadership și Management Școlar, program coordonat de Asociația pentru Valori în Educație.

 

Și cred că undeva acolo, în subconștientul meu, m-am înscris pentru că aveam nevoie de validare. La un moment dat, cred că avem nevoie să ne spună cineva că facem lucrurile bine.

CUM A FOST EXPERIENȚA JURIZĂRII ÎN CADRUL GALEI 2024?

TE-A SURPRINS CEVA?

 

Profesionalismul juriului. Am trecut prin 2 interviuri. În sală era și Inspectorul școlar general de la Dolj, care a făcut ochii mari în momentul în care am spus că eu am crescut școala de la o clasă, la 10 clase (în anul respectivul an școlar). M-a atras foarte mult faptul că juriul chiar era interesat de ceea ce spuneam noi, directorii de școală, și nu m-am simțit ca la o jurizare.

 

A fost atât de confortabil, chiar dacă am fost pusă pe un scaun, în fața unui semicerc de oameni. Faptul că mi s-a dat posibilitatea să vorbesc despre proiectele pe care le derulăm în școală, m-a făcut să simt că am o discuție liberă, cu niște persoane cărora vreau să le spun mai multe despre școala mea.”

CE AI SPUNE UNUI DIRECTOR DE ȘCOALĂ  CARE NU ARE CURAJ
SĂ SE ÎNSCRIE LA GALĂ?

 

În primul rând, să aibă încredere în munca lui. Este foarte important. Munca oricărui director din această țară este valoroasă, chiar dacă nu e perfectă. Și dacă a ales să fie director de școală, cu siguranță o face cu tot sufletul.”

DE CE MERITĂ SĂ SE ÎNSCRIE UN DIRECTOR DE ȘCOALĂ LA GALĂ?
CE POATE CÂȘTIGA, DINCOLO DE PREMIU?

 

Comunitatea are mai multă încredere în școala pe care o conduce, în leadership-ul de la nivelul școlii. Clar, câștigă foarte multă vizibilitate. Se alătură unei comunități de oameni care inspiră. Spre exemplu, eu am păstrat o legătură foarte strânsă cu directorii care au fost alături de mine pe scena Operei Naționale în anul 2024. Contează foarte mult pentru că ne mai sfătuim, împărtășim idei între noi.”

CE AI ÎNVĂȚAT DIN EXPERIENȚA GALEI ȘI ȚI-AI DORI SĂ ȘTIE
ȘI ALȚI LIDERI DE ȘCOALĂ?

 

Faptul că fiecare poveste are o valoare. Și fiecare poveste merită să fie spusă, merită să fie auzită de cât mai mulți dintre noi, și nu doar la nivel educațional. Toată România merită să audă ce se întâmplă în școli, să cunoască realitatea din școli. Să schimbăm, practic, percepția asta că nu e ca-n afară, nu se face carte ca în Europa. Ba da. Se face!

CE REPLICĂ ȚI S-A SPUS ȘI NU AI UITAT-O NICI AZI?

 

Astăzi am puterea să fac o diferență, oricât de mică, pentru fiecare copil și coleg cu care mă întâlnesc. Pas cu pas, cu răbdare și încredere, voi trece peste orice provocare.”

CE ÎȚI SPUI DIMINEAȚA,ÎNAINTE DE O ZI GREA?

 

E un fel de Tatăl Nostru, mai ales în contextul zilelor noastre: Astăzi fac tot ce pot cu ce am, acolo unde sunt.”

DACĂ AR TREBUI SĂ LE SCRII O SCRISOARE DIRECTORILOR DE ȘCOALĂ ȘI PROFESORILOR DIN ROMÂNIA, CU CE FRAZĂ AI ÎNCHEIA-O?

 

Cred că le-aș spune așa: în contextul actual din învățământ, să nu vă pierdeți curajul. Fiecare gest pe care îl face un cadru didactic poate schimba un destin. Suntem foarte importanți. Noi suntem esențiali, nu doar importanți! Chiar dacă mulți nu vor să recunoască asta.”

Gala Premiilor pentru Directorii Anului este modul nostru, al echipei AVE, de a aplauda liderii extraordinari care aduc la standard de excelență școlile românești. Aceștia sunt directorii de școală devotați care nu așteaptă condițiile perfecte pentru a acționa, ci construiesc contextul în care să crească noile generații. Prin poveștile și rezultatele lor, Gala demonstrează an de an că se poate și altfel în România, arătând că potențialul copiilor noștri poate crește frumos și la noi în țară.