Tatiana Duică

De la 8% promovabilitate la Evaluarea Națională, la concursuri și olimpiade

Tatiana Duică

directorul Școlii Gimnaziale Giurgița și absolventă a Academiei de Leadership și Management Școlar

Tatiana Duică

Cum s-a transformat școala cu 8% promovabilitate la Evaluarea Națională într-un spațiu în care elevii au curaj să viseze și să urmeze un liceu

De când se știe, Tatiana Duică iubește să fie în mijlocul copiilor. Își ia zilnic energia de la ei și îi admiră pentru inocența și bucuria de viață molipsitoare. Din drag pentru copii și din dorința de a se implica în formarea lor, în 2014 a trecut printr-o reconversie profesională: a devenit educatoare. Un an mai târziu și-a dat definitivatul, iar în 2023 a finalizat gradul didactic I. În 2020 a acceptat provocarea de a fi directorul Școlii Gimnaziale Giurgița: „Fiind prima oară director, au existat multe necunoscute. Dar am avut norocul să vin într-o școală cu o echipă bună, care m-a motivat să rămân și să particip la concursul de director.”


Sunt 4 ani de când Tatiana Duică face zilnic naveta de 100 de kilometri, motivată să creeze pentru elevii din Giurgița un mediu sigur, pozitiv, unde fiecare copil să aibă șansa să învețe, să progreseze, să fie încurajat și apreciat. Crezul ei este că „nu contează doar ce învață copilul la școală. La fel de important este cum se simte el la școală.”

8% promovabilitate la Evaluarea Națională, abandon școlar încă din clasa a V-a și copii cu părinți plecați în străinătate, care tânjesc după o îmbrățișare

Asta era realitatea școlii în care a venit Tatiana Duică. A întâlnit aici numeroși copii fără pic de încredere în ei, copii care nu-și vedeau potențialul și care nu îndrăzneau să viseze că ar putea face mai mult decât opt clase. A avut de dus muncă de convingere și cu părinții sau îngrijitorii elevilor: împovărați de presiunea financiară, adulții nu înțelegeau de ce era necesar și important ca ai lor copii să-și continue studiile – prin urmare, nici nu-i încurajau să termine opt clase, darămite să urmeze o școală profesională sau un liceu. Pentru copii, continuarea studiilor ar fi însemnat șanse mai mari la o viață mai bună. Pentru părinți, liceul sau școala profesională era echivalentul cheltuielilor suplimentare. 

 

Atitudinea adulților influența, inevitabil, relația copiilor cu școala. Ajuns în clasa a cincea, unul dintre elevi nu știa să citească. O elevă s-a retras pentru un an de la școală, fiind nevoită să aibă grijă de frații ei mai mici. 

 

De aici a pornit Tatiana Duică. Și totuși, cu răbdare, perseverență, încredere și susținere din partea colegilor, a reușit să producă schimbări într-o școală cărora alții nu i-ar fi dat poate nicio șansă. Ea a fost acolo pentru fiecare copil care avea nevoie de o îmbrățișare, de o vorbă caldă și de un „Știu că poți!” rostit cu zâmbetul pe buze.

Educația pentru fiecare copil se clădește prin acțiuni aparent mici, cu impact pozitiv pe termen lung

Întrebată care este „secretul” din spatele schimbărilor pozitive din ultimii ani, Tatiana Duică menționează evaluarea realistă și constantă a progresului, încurajarea învățării și dialogul deschis cu fiecare membru al comunității școlare. 

 

Când un copil a avut o problemă, l-a ascultat. Când elevii au propus să vorbească despre nevoile lor în ultimele 5 minute de la ora de educație tehnologică pe care Tatiana o preda, i-a încurajat să se exprime: așa a aflat ce provocări au, ce-și doresc să devină în viață sau ce-i pasionează. 

 

Împreună cu ceilalți profesori și învățători, i-a încurajat să se înscrie la concursuri și competiții de la care s-au și întors cu premii de mai multe ori. Echipa de oină a școlii, coordonată de unul dintre domnii învățători, a câștigat 3 ani la rând olimpiada națională. Dincolo de asta, copiii au câștigat noi perspective, și-au lărgit orizonturile, unii dintre ei călătorind în afara localității pentru prima dată.

 

Tatiana Duică și-a dorit să facă și mai multe pentru școala ei. Ca proaspăt director, simțea nevoia să-și valideze ideile și modurile de acțiune. Voia să se conecteze cu o comunitate de directori cu provocări similare cu ale ei – voia să simtă că nu e singura care traversa provocări. Experiențele parcurse în Academia de Leadership și Management Școlar (un program AVE) – inclusiv întâlnirea cu mentorul Simona Gherghe Mihăilă care a susținut-o necontenit – i-au oferit răspunsurile de care avea nevoie pentru a merge mai departe: mai încrezătoare și cu mai multă claritate în acțiuni.

Atelier IT
Grup de profesori

Confirmări care oglindesc transformarea Școlii Gimnaziale Giurgița

Recomandările

Tatianei Duică

ECHIPA DE OINĂ
1

Echipa este cea mai importantă. Ca lider de școală, este esențial să mobilizezi oamenii, să înveți să delegi, să trasezi sarcini și să construiești împreună cu ceilalți. Comunicarea și colaborarea sunt cruciale.”

2

Progresul, oricât de mic, contează. Totodată, este important să ne asigurăm de progresul fiecărui copil și să-i sărbătorim reușitele. Este o performanță când un copil care nu știa deloc să citească învață s-o facă într-un an!”

3

„Pentru ca schimbarea să se producă, este necesar ca și directorul să evolueze. Le recomand directorilor să nu rateze nicio ocazie din care au de învățat și să fructifice colaborările care aduc un plus de valoare școlii.”

4

„Fiecare copil are personalitatea sa, nevoile sale – este necesar să ținem cont de asta în interacțiunile cu el. Totodată, copiii au nevoie de afecțiune, au nevoie să fie ascultați, au nevoie să primească încredere și să li se spună că sunt minunați așa cum sunt ei. Au nevoie să audă des că, dacă învață, pot ajunge ce-și doresc în viață! De la bun început am zis că Școala Gimnazială Giurgița are misiunea să fie o școală pentru toți, în care să existe educație pentru fiecare.”

Vrei să te implici într-un proces de transformare a educației din școala ta?