Diana Brătucu, Directorul Anului Pentru Antreprenoriat 2023, a creat în Craiova o comunitate școlară unde încrederea și siguranța emoțională sunt normalitatea.
Diana Brătucu, Directorul Anului Pentru Antreprenoriat 2023, a creat în Craiova o comunitate școlară unde încrederea și siguranța emoțională sunt normalitatea.
Diana Brătucu, Directorul Anului Pentru Antreprenoriat 2023, și-a început mandatul cu gândul de a face din Școala Gimnazială „Traian” din Craiova o instituție de învățământ „ca-n afară”. Simțea că elevii și cadrele didactice din școala unde s-a născut și s-a format ca dascăl timp de 23 de ani meritau să-și desfășoare activitatea într-un spațiu care cultivă o mentalitate a încrederii și care se inspiră din bunele practici europene.
În timpul procesului de autocunoaștere și dezvoltare personală, Diana a conștientizat că, pentru a transforma cu adevărat școala pe care o conducea, era nevoie, în primul rând, să se schimbe pe ea însăși. Așa a început să acționeze, în 2021, dintr-un mindset de creștere: a reacționat cu maturitate și înțelepciune la situațiile provocatoare, și-a inspirat colegii și elevii prin feedback constructiv și compasiune, i-a îndemnat pe colegii ei să-și verbalizeze emoțiile și să se vulnerabilizeze. Pentru a deveni un director-lider care conectează oamenii, Diana s-a conectat întâi cu ea însăși. Și din interior(ul ei) a generat mai departe schimbarea, cu încrederea că lucrurile bune nu sunt la voia întâmplării: oamenii conștienți și responsabili le fac să se întâmple.
Împreună cu comunitatea sa școlară, Diana a făcut lucrurile să se întâmple: a dotat școala cu echipamente mobile din domeniul tehnologiei informației printr-o finanțare de 450.000 de euro, a introdus catalogul electronic, a amenajat spații de reciclare și a inspirat elevii să colecteze selectiv, a obținut acreditare pentru proiecte Erasmus+, a amenajat terenuri de sport care aduc copiii împreună, zi de zi, în curtea școlii. Sunt doar câteva dintre schimbările care au avut loc în timpul mandatului său de director și care s-au regăsit și în formularul de înscriere la Gala Premiilor Pentru Directorii Anului, în 2023. Toate aceste rezultate, confirmă Diana, sunt esențializate printr-un cuvânt-cheie: energia oamenilor din școală – o energie de creștere; o energie de bucurie de a fi și de a crea împreună: „Echipa este cea care ține școala la acest nivel. Comunitatea este cea care a adus școala aici și care o poate crește în continuare. Oamenii sunt cei care fac să răsune numele școlii peste tot”.
Cum a adus la lumină Directorul Anului Pentru Antreprenoriat această energie a oamenilor? De unde a început totul? Cum a contribuit înscrierea în Gala Premiilor Pentru Directorii Anului în amplificarea schimbării generate de Diana Brătucu în școala în care elevii, învățătorii și profesorii deopotrivă cresc împreună.
Asemenea unui lider conștient că oamenii se dezvoltă doar în climate psiho-emoționale sigure, Diana și-a dorit pentru cei aproape 1300 de copii ai școlii o atmosferă bazată pe egalitate și susținere necondiționată: „Atunci când simți că cineva e acolo pentru tine și te apreciază, indiferent că ai reușit sau nu, evoluezi”.
Ghidată de acest principiu, în 2021 a implementat în școală proiectul „Toți avem emoții”, creat de una dintre mamele copiilor, psiholog la Universitatea de Medicină. Proiectul s-a desfășurat pe parcursul a două luni și a inclus diverse activități și inițiative: de la vizionarea la cinematograf a unor animații care vizau recunoașterea și comunicarea sănătoasă a emoțiilor, până la amenajarea unei săli de odihnă și lectură pe care copiii o pot vizita și atunci când sunt triști și au nevoie să se reculeagă.
Prin intermediul acestui proiect, și cadrele didactice s-au familiarizat cu emoțiile lor și au fost încurajate să comunice deschis și empatic despre ceea ce simt. Discuțiile dintre elevi și profesori s-au transformat astfel în adevărate spații de conexiune emoțională și vulnerabilitate.
Rezultatul? Elevii școlii au învățat mai bine sau la fel de bine, bucurându-se în același timp de o atmosferă unde încrederea și egalitatea sunt omniprezente. Totodată, sentimentul de încredere dintre elevi și profesori a facilitat inclusiv abordarea situațiilor dificile, a conflictelor, a greșelilor, inevitabile într-o comunitate școlară… la fel ca într-o organizație sănătoasă.
A început cu reamenajarea cancelariei și a continuat cu ora liberă de joi. Mai precis, o dată pe lună, joia, toți profesorii școlii au o oră liberă în care fie se întâlnesc într-un context informal, fie merg împreună la conferințe din domeniul educației și dezvoltării personale: „Am învățat să ne întâlnim și în afara școlii și să vorbim și despre altceva în afară de notele din catalog. În acest fel, am început cu toții să prețuim mai mult puterea echipei”, povestește Diana.
Uneori, o oră liberă într-o zi de joi este ceea ce generează sinergia și amplifică mai departe schimbarea în rândul elevilor: „Dacă un profesor merge la clasă cu inima deschisă, vine cu plăcere la școală, știe că are lângă el colegi pe care se poate baza oricând, transmite mai departe aceste lucruri și în sala de clasă. Energia bună se ia: copiii învață prin imitație”.
În 2022, la prima înscriere, Diana Brătucu se afla în primul an, deloc ușor, al mandatului de director: „A fost foarte greu atunci să preiau o școală mare, cu peste 80 de angajați și peste 1000 de copii. Îmi amintesc că am scris câteva rânduri și am depus aplicația, la recomandarea mamei unui elev. Primul an nu a fost un succes, dar acum, uitându-mă retrospectiv, îmi dau seama că nu am acordat suficientă atenție aplicației, fiind prinsă cu responsabilitățile primului an de directorat.
A doua aplicație însă nu a fost cu noroc, cum spune proverbul, ci completată cu deplină atenție și implicare. În 2023, fiind din nou recomandată, inclusiv de Inspectorul Școlar General din Craiova, Diana s-a mobilizat, cu o nouă perspectivă însă: „Formularul mi se părea greu, dar am prins mai mult curaj când m-am gândit că această Gală nu e despre mine. E în primul rând despre întreaga comunitate școlară. E despre oamenii din școala mea, care merită vizibilitate nu neapărat pentru a câștiga, ci pentru a-i inspira și pe alții prin schimbările produse. Comunitatea mea este o dovadă clară că lucrurile bune se pot întâmpla și într-o școală românească de stat”.
Cu încredere și atenție a început să completeze formularul de înscriere. Cu bucurie și liniște interioară l-a încheiat: „M-am bucurat să caut printre poze. A fost un proces terapeutic în care am rememorat evenimente, activități și realizări la care nu avusesem înainte timp să reflectez. Abia atunci am înțeles valoarea lor cu adevărat: atât a lucrurilor mari, cât și a lucrurilor mai mici, dar cu impact mare. Completarea formularului de înscriere e în primul rând un proces de lucru cu tine, o oportunitate de a te uita conștient la lucrurile din comunitatea ta școlară. A fost ca o sesiune de meditație activă în urma căreia mi-a crescut stima de sine. A meritat tot efortul!”, descrie Diana procesul introspectiv, neașteptat, prin care a trecut odată cu completarea formularului.
Întrebată cum a simțit procesul de jurizare, Diana a răspuns, cu zâmbetul pe buze, că a fost asemenea unui interviu în corporație: „Visul meu până să ies la pensie era să lucrez și într-o corporație. Gala mi-a îndeplinit acest vis. A fost cel mai serios interviu din viața mea, care mi-a dat mai multă încredere în mine. A fost îmbucurător să văd că antreprenori și experți din domenii atât de diverse pun preț pe ce facem noi în comunitatea școlii noastre. A fost îmbucurător, dar și emoționant: ori de câte ori vorbesc despre oamenii din comunitate, îmi dau lacrimile. Nu am putut să mă stăpânesc nici la interviu: am început să plâng. Mi-a fost frică de ce aveau să zică ceilalți despre reacția mea. Mulți dintre ei însă au apreciat tocmai sinceritatea și vulnerabilitatea. Am plecat de la interviu cu inima deschisă că nu m-am făcut de râs, o teamă pe care o port cu mine din copilărie, din perioada în care am fost elevă la o școală de la țară, într-o comunitate mică, în perioada postdecembristă. Experiența interviului a fost unică, o oportunitate pentru care sunt foarte recunoscătoare. Merită trăită o dată în viață.”
Știu sigur că există directori curajoși, extraordinari și cu inițiativă care fac ca lucrurile să se miște în comunitățile lor. Mulți dintre ei, modești și cu teama de a nu fi judecați pentru faptul că vorbesc despre realizările lor, poate că ezită să se înscrie la Gală. Eu însă le recomand, așa cum mi-a fost recomandat și mie, să privească Gala dintr-o altă perspectivă: nu este vorba despre ei, ci despre întreaga lor comunitate. Este despre toți oamenii-lumină care îi ajută să strălucească. Este despre toți cei care contribuie activ la starea de bucurie și la dezvoltarea comunității școlare. Înscrierea în Gală este o recunoaștere a tuturor schimbărilor făcute de aceste comunități școlare: cu multă muncă, perseverență și încredere. Gala Premiilor Pentru Directorii Anului este și un proces terapeutic, al tău cu tine, prin care îți dai răgazul să reflectezi la ce ai făcut bine, dar și la ce ai încercat să faci bine și nu ți-a ieșit încă. Este o oportunitate prin care directorii de școli arată transformările durabile pe care le produc în comunitățile lor. Împreună, transformările generate de directorii de școli contribuie, puțin câte puțin, la schimbarea generală a educației din România.
Pentru că Gala Premiilor pentru Directorii Anului este mai mult decât un eveniment de premiere a directorilor de școală din România – changemakeri curajoși și lideri care inspiră și acționează. Gala Premiilor pentru Directorii Anului este un eveniment prin care noi, oamenii din echipa AVE, facem vizibile schimbările pozitive produse de directori în școlile pe care le conduc și le amplificăm dincolo de spațiul imediat al școlii. Credem că se poate și altfel. Poveștile și rezultatele directorilor de școală înscriși an de an demonstrează că se poate și altfel.
A preluat o școală unde o zi obișnuită însemna doar „transmitere de informații”. Astăzi, conduce un colegiu unde elevii învață cu microboți, cu inteligența artificială, iar profesorii formează o „bibliotecă vie de practici inovatoare”.
Directorul milionar în euro care-și ține averea în școală și în buzunarele elevilor. A transformat un liceu tehnologic dintr-o instituție cu dificultăți de infrastructură și mentalitate într-un pol de excelență cu proiecte europene și o forță motrice pentru comunitatea locală.
A reușit să crească un liceu tehnologic dintr-o comună în apropierea Bucureștiului de la o clasă de-a IX-a în 2012, la nouă clase de a IX-a în 2025, concurând cu alte licee de profil din Capitală. O victorie a perseverenței, care face școala locul unde elevii vin pentru că vor, nu pentru că trebuie.
A transformat școala într-un spațiu al bucuriei şi incluziunii. Descoperă un director de şcoală cu viziune empatică, dedicare faţă de fiecare elev şi impactul real al muncii sale. O poveste inspiratoare despre educația făcută cu tot sufletul.
Cătălin Condrea, Directorul Anului 2021 pentru Inovare, a creat un nou sistem de evaluare în școală și a implementat un proces de consiliere pentru părinții copiilor cu dizabilități.
Marian Anghel a reușit să schimbe mentalități și să transforme liceul pe care el însuși l-a urmat, transformându-l într-o veritabilă Școală Europeană.
Claudia Ionescu, Directorul Anului 2018, a gestionat situația de criză din pandemie găsind metode inovative pentru elevi și profesori.
Cristina Hadâmbu crede din toată inima că „nu există copii buni și copii mai puțini buni, ci copii cu aptitudini și înzestrări diferite. Fiecare copil are rolul și locul său în viață, iar misiunea noastră este să-i ghidăm să-și găsească propriul drum.”
Georgiana-Livia Antoci, Directorul Anului pentru Egalitate de Șanse 2022, a luptat cu prejudecățile și etichetele din comunitatea școlară și locală, aducând împreună elevi romi, ucraineni, moldoveni și români.
Simona Elena Voinescu, Directorul Anului pentru Antreprenoriat 2022, a digitalizat întreaga școală, a crescut rata de promovabilitate la Evaluarea Națională la 93,3% în anul școlar 2021-2022 și a achiziționat echipamente IT în valoare de peste 437.000 de lei, prin proiectul de tip POC.
Un specialist financiar din partea AVE poate lua legatura cu compania dumneavoastra pentru a va oferi supor pentru modalitatea de redirectionare a 20% din impozitul pe profit catre asociatia noastra. In acest scop va rugam sa ne contactati la adresa office@ave-romania.ro.
Pentru a inscrie proiectul sau organizatia dumneavoastra scrieti-ne un e-mail la adresa andreea.nistor@ave-romania.ro, echipa noastra va intra in contact cu dumneavoastra in cel mai scurt timp.
Daca iti doresti sa contribui in proiectele noastre, folosind expertiza ta profesionala sau pur si simplu timpul liber, te rugam sa ne scrii un e-mail pe adresa andreea.nistor@ave-romania.ro. Cineva din echipa noastra va lua legatura cu tine in cel mai scurt timp.