Claudia Ionescu a creat o comunitate în care oamenii cred în școală, iar familiile își susțin copiii să învețe, pentru a avea șansa la un viitor mai bun. Povestea Directorului Anului 2018.
Avea 8 ani când a știut că va deveni învățătoare. Și-a dorit să crească oamenii și să crească, și ea, împreună cu ei. A vrut să le fie elevilor motivație și inspirație, încredere și blândețe, calități pe care le admira în copilărie la domnul său învățător. Acesta a fost omul care i-a redat aripile, după o experiență în care altcineva i le tăiase din rădăcini. Ani mai târziu, tot domnul învățător a fost cel care i-a dat imboldul pentru o nouă lecție de zbor: să accepte propunerea de a preda într-o școală din mediul urban, care venea cu provocări diferite față de cea în care fusese inițial repartizată. Uneori este suficient un imbold să ne regăsim curajul să pășim mai departe. Domnul său învățător i-a dăruit imboldul în momentele potrivite. Claudia Ionescu este profesor pentru învățământul primar de 30 de ani în Școala Gimnazială Nr. 4 „Elena Donici Cantacuzino” din Pucioasa, locul unde s-a format ca dascăl și ca om. La 9 ani de la încadrarea în această școală, în 2002, a îmbrățișat rolul de director adjunct, iar în 2012 pe cel de director,
motivată să ducă și mai departe procesul de transformare început de cei de dinaintea ei: „Am trăit pe propria piele transformarea și am simțit că sunt capabilă să mi-o asum împreună cu alți colegi care trăiseră aceeași experiență ca și mine. Am fost determinați, pasionați de învățare și dezvoltare și ne era drag de școala noastră, de toți copiii noștri. ” Împreună cu colegii, a produs schimbări cu impact pe termen lung într-o școală dintr-un orășel în care majoritatea lumii trăiește din micul comerț: „Copiii din comunitate au înțeles că educația este șansa lor în viață. Asta a fost cea mai profundă schimbare produsă în comunitate: oamenii cred în școală, iar familiile își susțin copiii să învețe. Misiunea noastră, a tuturor, a fost și este să producem învățare profundă și cu sens, orientată spre viitor.”
A digitalizat învățarea în școală atât prin introducerea unor echipamente moderne, cât și prin formarea continuă a cadrelor didactice și elevilor. A crescut la 87% numărul elevilor cu o motivație ridicată pentru învățare. Datorită abordării orientate spre viitor – crede ea – a câștigat distincția de Directorul Anului 2018, prin intermediul căreia a amplificat vizibilitatea școlii pe care a condus-o.
Descoperă povestea Claudiei Ionescu, omul care își dedică viața învățării și creșterii școlii sale și a oamenilor, fie ei mici sau mari. Tot din încrederea în educație vine și alegerea, din 2021, a rolului de consultant educațional AVE, prin care sprijină și alte comunități școlare să crească, să se dezvolte și să se transforme împreună prin învățare.
„ȘI ÎNTR-O ȘCOALĂ DE PROVINCIE, POȚI SĂ FII ÎNAINTEA VREMURILOR ȘI SĂ PREGĂTEȘTI COPIII PENTRU VIITOR!”
A vizitat școli digitale din străinătate în cadrul Programului Erasmus+. Metodele de lucru ale directorilor și profesorilor, atmosfera din școală, relațiile dintre membrii comunității școlare, instrumentele și echipamentele avansate au impresionat-o și au făcut-o să creadă că și la noi se poate – ba chiar se poate și într-o școală mai mică de provincie.
A îndrăznit să pășească pe o cale nebătătorită: „Am fost deschizător de drumuri. Am dotat școala cu echipamente IT de ultimă generație care au facilitat predarea digitală. În 2017-2018 aveam deja table interactive în toate clasele, alături de tablete, videoproiectoare. Ulterior, printr-un proiect de dezvoltare derulat cu administrația locală, am adus în școală și vizualizatoare.
Îmi amintesc cât m-au fascinat (n. red. vizualizatoarele) când le-am văzut prima dată într-o mobilitate în Anglia, cât de ușor făcea profesoara de acolo demonstrația la ora de scriere! Atunci mi-am promis că vizualizatorul este un must-have și pentru școala noastră. În prezent, toate clasele exersează cu vizualizatorul. Am devenit un punct de reper pentru alte școli aflate în proces de digitalizare.”
CÂND PROFESORII SE FORMEAZĂ ÎN CASCADĂ, SCHIMBAREA SE AMPLIFICĂ ȘI TRANSFORMAREA E POSIBILĂ
Cursurile de formare a profesorilor în străinătate au reprezentat un punct central al proiectului dezvoltat de Claudia Ionescu, cu obiectivul de a amplifica schimbarea și de a produce transformarea în școală: „Proiectul cu care am aplicat la Gala Premiilor pentru Directorii Anului presupunea ca profesorii să meargă în mobilități Erasmus+ și să se inspire din bunele practici din școlile digitale din străinătate. Ce este cel mai valoros, însă, este ce s-a întâmplat după cursuri: modul în care s-a produs învațarea în clase. Astfel, împreună cu colegii mei, am gândit un mecanism prin care am multiplicat învățarea. Ne-am format unii pe alții în cascadă. Am integrat în numeroase ore cu copiii tot ce am învățat. Am făcut practică deliberată, am testat, am învățat din greșeli, ne-am dezvoltat
reziliența și am luat împreună decizii înțelepte. Rezultatele au fost vizibile: cele mai reușite lecții au fost cele unde am introdus componenta digitală, iar entuziasmul și dorința copiilor de a învăța au crescut. Mai mult, și-au îmbunătățit concentrarea din timpul rezolvării diverselor sarcini, precum și abilitatea de a nu renunța atunci când dădeau de greu la diverse materii. Era de asemenea vizibil și că elevii își percepeau altfel profesorii, înțelegeau că și dumnealor se dezvoltă pentru ei, pentru a le face experiențele de învățare mai grozave. Relațiile din școală s-au îmbunătățit mult, profesorii se creșteau unii pe alții, puteau fi experți și novici deopotrivă. Am construit pe feedback-ul pe care ni-l dădeam, onest, unii altora.”
PROVOCĂRI PRIN CARE A TRECUT COMUNITATEA ȘCOLARĂ
„Dacă de mâine rămânem acasă, înseamnă că oprim învățarea, ceea ce nu se poate. Misiunea noastră este să continuăm învățarea. Cum facem asta?” – așa a început invitația la dialog a Claudiei Ionescu în timpul Consiliului profesoral organizat de urgență în martie 2020, când s-a anunțat că, din ziua următoare, cursurile offline aveau să se oprească.
Pandemia a provocat-o să găsească soluții împreună cu ceilalți profesori: au notat pe flipchart ce aptitudini digitale aveau; aplicațiile pe care știau să le folosească la vremea aceea; cum puteau să le furnizeze copiilor, în mod eficient, materia școlară; au făcut un inventar rapid al device-urilor, s-au familiarizat cu Zoom-ul. În doar două zile, au început să facă lecții online și să rămână conectați cu copiii. Învățarea a continuat.
Concentrarea pe soluții, flexibilitatea, mentalitatea de creștere și, poate cel mai important, oamenii împreună cu care treci prin momente grele te ajută să depășești provocările – iată lecția pe care ne-o putem lua din modul în care Claudia Ionescu a gestionat situația de criză din pandemie.
GALA PREMIILOR PENTRU DIRECTORII ANULUI, VĂZUTĂ PRIN OCHII CLAUDIEI IONESCU
Prima dată s-a înscris în Academia de Leadership. A fost acceptată și, pe parcursul acesteia, a simțit că a căpătat mai mult curaj, mai multă cunoaștere și încredere în misiunea ei. Tot aici a găsit o comunitate care i-a devenit trib.
Câteva luni mai târziu, când a fost recomandată să aplice la Gală, a ezitat inițial să se înscrie: „M-am gândit că nu sunt potrivită. Vedeam directori cu reușite mai mari decât mine, pe care îi admiram foarte mult. Erau mai vizibili, mai experimentați. Dar m-am gândit apoi la tot ce am învățat în Academia de Leadership și mi-am zis că înscrierea în Gală
ar fi forma mea de exprimare a recunoștinței pentru toată experiența de învățare oferită de AVE. Am depus aplicația și m-am simțit bine pentru simplul fapt că m-am înscris.”
Când a primit vestea că este Directorul Anului 2018, a rămas fără cuvinte: „Îmi amintesc că eram în cancelarie cu colegii mei. Nu am putut să schițez niciun gest sau să articulez un cuvânt. Am împietrit, până când în cancelarie a fost o explozie de bucurie comună! Toată lumea înțelegea că era reușita întregii școli!”
La decernarea premiilor a venit însoțită de colegi. A purtat cu mândrie uniforma școlii, element de identitate și tradiție din 1997. A adus pe scenă mulțumirea unei școli întregi, căreia i se recunoscuseră meritele, munca, performanțele.
Iar din acel moment, Școala Gimnazială Nr. 4 „Elena Donici Cantacuzino” din Pucioasa a devenit o sursă de inspirație și mai puternică pentru alte comunități școlare care cred cu adevărat în „se poate și la noi!”
CE S-A SCHIMBAT ÎN VIAȚA COMUNITĂȚII ȘCOLII GIMNAZIALE NR. 4 DIN PUCIOASA, DUPĂ GALA DIN 2018?
- Profesorii, împreună cu elevii, au practicat mai des exercițiul celebrării reușitelor mici și mari:
„Nu trebuie să sărbătorim doar perfecțiunea și distincțiile precum cea de Directorul Anului. În urma experienței oferite de AVE, am învățat să celebrăm și micile reușite de zi cu zi, cele care ne hrănesc și ne conduc spre marile reușite.” - Școala a căpătat vizibilitate la nivel național și european, devenind un reper pentru alte unități de învățământ care derulează proiecte în zona digitalizării și nu numai.
- Noi proiecte locale, naționale și europene au fost implementate cu succes:
„Am dezvoltat școala astfel încât să aibă capacitatea să implementeze mai multe proiecte simultan. Oamenii au învățat să lucreze și mai bine în echipă, să aibă inițiativă, să creeze, să conducă și să implementeze proiecte în beneficiul elevilor. Am practicat leadership-ul distribuit.” - Școala a obținut acreditare Erasmus+ în perioada 2021-2027.
În prezent se derulează cel de-al treilea proiect din Acreditarea Erasmus+, în cadrul căruia peste 75% dintre profesorii școlii au mers la cursuri, în cadrul unor mobilități europene. În urma acestora, cadrele didactice implementează diverse abordări și metode inovative care îmbunătățesc lecțiile de la clasă. - Claudia Ionescu s-a retras în 2021 din rolul de director. În prezent, continuă să producă schimbări pozitive din rolul de profesor pentru învățământul primar și din cel de consultant educațional AVE:
„Faptul că nu mai sunt director acum este tot pentru că vreau să învăț și să-mi pot duce misiunea și mai departe în lume, să-i cresc și pe alții. Am rămas alături de colegii mei din rolul de profesor pentru învățământul primar, de care simt că nu mă voi despărți niciodată. De aici îmi iau energia, cunoașterea, bucuria de a învăța și de a mă juca. Prin noul rol – de consultant educațional AVE –, simt că deschid porți spre învățare unor comunități mai mari, cu provocări complexe. Lucrez într-o echipă faină, cu oameni competenți care visează îndrăzneț și aduc transformare în școlile din România. E greu, e provocator, dar e cu multă satisfacție, e cu impact în măiestrie, oameni, planetă, cum ne place nouă să spunem. ”
MESAJUL DIRECTORULUI ANULUI 2018 PENTRU ALȚI DIRECTORI
CARE PRODUC TRANSFORMĂRI ÎN ȘCOLI
Dacă vrei să fii director bun, profesor bun, părinte bun, trebuie să fii împreună cu oamenii, nu separat de ei. Nu conduci școala de unul singur – ai nevoie de o echipă: distribui roluri, motivezi oamenii, îi înveți și apoi îi împuternicești. Într-o școală, totul se face împreună cu oameni și pentru oameni, mici sau mari, dar și pentru alte școli care se pot inspira din modelul tău. Oamenii au curaj împreună și se dezvoltă mai mult împreună. Dacă mă uit retrospectiv la perioada în care am fost director, cuvintele care îmi rămân în suflet sunt «totul e posibil» și «împreună »: împreună cu oamenii am creat, împreună cu ei am trecut prin momente grele, împreună am trăit succesul. Am făcut totul împreună. Rolul meu nu a fost decât să îi orientez către soluții, către învățare și inovație, către resursele pe care le aveam chiar lângă noi, dar pe care se întâmpla să nu le vedem uneori.
Pentru că Gala Premiilor pentru Directorii Anului este mai mult decât un eveniment de premiere a directorilor de școală din România – changemakeri curajoși și lideri care inspiră și acționează. Gala Premiilor pentru Directorii Anului este un eveniment prin care noi, oamenii din echipa AVE, facem vizibile schimbările pozitive produse de directori în școlile pe care le conduc și le amplificăm dincolo de spațiul imediat al școlii. Credem că se poate și altfel. Poveștile și rezultatele directorilor de școală înscriși an de an demonstrează că se poate și altfel.