Georgiana-Livia Antoci a creat o școală a incluziunii, în care toți copiii se simt ca acasă, indiferent de etnie sau naționalitate. Povestea Directorului Anului pentru Egalitate de Șanse 2022.

„Sunteți o școală de țigani”, „Școala voastră e de nota 5”, „Ce rost are? Oricum copiii nu vor veni la școală, vă consumați timpul și energia” – răsunau vocile din exterior când Georgiana-Livia Antoci și-a asumat, în 2016, rolul de director al Școlii Gimnaziale „Elena Cuza” din Iași. Mulți îi spuneau că misiunea ei nu va duce nicăieri. Mulți susțineau vehement că o schimbare durabilă și reală într-o școală cu atât de multe provocări este imposibilă.
Dar niciuna dintre aceste voci nu a oprit-o să fie un om și un director prezent pentru fiecare elev din comunitate, fără excepție. Stereotipurile și prejudecățile răsunătoare n-au dezarmat-o, ci i-au dat imboldul să producă o transformare într-o școală cu copii care, potrivit celorlalți, n-aveau nicio șansă – erau „cauze de mult pierdute”.
Directorul Anului 2022 pentru Egalitate de Șanse și-a urmat misiunea ghidată de valorile pe care le-a insuflat, cu timpul, și comunității sale: unicitatea, egalitatea, învățarea, bucuria, încrederea. A recunoscut că, într-adevăr, școala în inima căreia acționează este formată din mulți elevi de etnie romă – fapt
confirmat de statistici. Dar acest lucru nu este nici o rușine, nici o anulare a potențialului și frumuseții interioare ale copiilor care învață aici, ci o oportunitate de a îmbrățișa fiecare om așa cum este el.
Cum a reușit Omul Georgiana-Livia Antoci să lupte cu prejudecățile și etichetele din comunitatea școlară și chiar locală? Cum a adus împreună copiii dintr-o școală unde învață elevi romi, ucraineni, moldoveni? Ce a determinat-o să genereze – într-un context unde era puternic înrădăcinată mentalitatea lui „Nu se poate!” – o transformare profundă, recunoscută prin distincția de Directorul Anului 2022 pentru Egalitate de Șanse?
Cu modestie, Georgiana spune că totul a început de la lucruri foarte mici și simple: „I-am privit pe copiii din comunitate ca pe niște oameni. Îmi amintesc o întâmplare de la mine din cabinetul de director. Eram cu 2 băieței romi – mâncam covrigi împreună. La un moment dat, doamna doctor stomatolog a venit să ne facă o poză. Copiii s-au așezat în fața mea și, cumva, mâna mea a ajuns în dreptul inimii lor. Când le-am simțit bătăile inimii, nu a contat nici cum arătau, nici culoarea pielii. Am închis ochii și mi-am zis că o inimă bate în trupul fiecărui copil. Fiecare copil merită apreciere și respect doar pentru că este o ființă – doar pentru că există.”
Această conștientizare a stat la baza tuturor mesajelor, acțiunilor și proiectelor care au urmat, toate având menirea să creeze și cultive încrederea atât în rândul elevilor, cât și în rândul profesorilor și părinților reticenți: „Înainte, când organizam diverse activități,
precum un simplu mers la teatru, copiii romi nu participau. De aici am început: să găsim soluții și să vedem cum reușim să le cumpărăm copiilor bilete și cum îi convingem pe părinți să le permită copiilor să se implice în activități. Începutul a fost anevoios, dar spre finalul proiectului cu care am și aplicat în Gala din 2022, copiii deja rămâneau după ore și desfășurau activități de teatru, muzicale, de dezvoltare personală. Văzând rezultate concrete, tot mai mulți profesori, reticenți inițial, au început să creadă în modul meu de a face lucrurile. Le-am câștigat încrederea, i-am inspirat și ei m-au urmat.”
Ideea de incluziune ridică uneori semne serioase de întrebare: „Dacă îmi pierd tradițiile și cultura?”, „Dacă trebuie să renunț la mine, pentru a mă înțelege cu ceilalți și pentru a fi acceptat?”, „Dacă uit cine sunt, pentru a fi printre ceilalți?”
Georgiana-Livia Antoci a observat toate aceste frici. Cu blândețe, empatie și finețe, a ținut cont de ele când a adus în școală steaguri specifice naționalităților elevilor, precum și mesaje traduse în toate limbile acestora: „Elevii romi nu știau că au un steag specific etniei lor. Au fost plăcut surprinși. S-au simțit văzuți și recunoscuți.”
Uneori, câteva steaguri arborate la fiecare etaj al unei școli multiculturale sunt suficiente ca oamenii să se simtă văzuți și apreciați. Schimbările profunde și durabile izvorăsc din acțiuni simple, după cum arată povestea Directorului Anului 2022 pentru Egalitate de Șanse.
Cu candoare, recunoaște că nu știa prea multe lucruri despre Gală. A avut tangențe cu Academia de Leadership, unde a fost admisă în 2021, la a doua încercare. În cadrul academiei a aflat despre Gala Premiilor Pentru Directorii Anului. Nu s-a înscris din proprie inițiativă, ci la numeroasele recomandări primite: „Am văzut recomandările celorlalți ca pe un semn, ca pe un imbold. Așadar, am deschis aplicația – care nu a fost chiar atât de simplu de completat (n.red. râde). Îmi amintesc că am luat fiecare punct de
acolo și am scris exact ce am simțit. Nu am integrat neapărat atât de multe statistici, dar mi-am pus tot sufletul acolo. Mi-am deschis inima. Anul trecut, când am recitit aplicația, am simțit în continuare că mă reprezintă: eram eu acolo – simplă și sinceră.”
Nu doar numeroasele recomandări au luat-o prin surprindere, ci și apelul primit de la organizatori. Așa a venit confirmarea că a trecut în etapa următoare: „Nu eram pregătită pentru o astfel de veste. Primul apel a fost undeva pe la 9 seara – nu am răspuns, nu știam cine mă caută (n. red. râde). A doua zi, în fine, am răspuns. Am fost greu de găsit, se pare!”
A urmat etapa de interviuri – un basm cu peripeții, dar cu un final fericit: „La primul interviu online am avut probleme cu imaginea. O parte din discuție a fost doar audio. Eu nu mai vedeam juriul, iar ei nu mă vedeau pe mine.Nu știu ce s-a întâmplat. După mai multe interviuri, am fost sunată din nou: am câștigat titlul de Directorul Anului pentru Egalitate de Șanse și am fost invitată la Gală.”
Trăirile intense au mers și mai departe. Filmulețul de prezentare a școlii, difuzat înainte să urce pe scenă, a fost de departe cel mai emoționant moment: „În ziua de filmare am lăsat lucrurile să se desfășoare absolut natural, firesc, fără să pregătesc școala într-un mod aparte. Spontană a fost și vizita în cartierul comunității rome, alături de echipa de filmare. Elevii din școală ne-au invitat să trecem și pe la ei acasă – așa am și făcut. Când am văzut toate aceste momente surprinse în filmuleț, m-am emoționat foarte tare. Este un material video care spune totul despre Școala Gimnazială „Elena Cuza” și mai ales despre copiii care învață aici. A fost extraordinar!”
Introducerea catalogului electronic în școală și organizarea, cu implicarea unei asociații din localitate, a unei activități de tip treasure hunt în Grădina Botanică din Iași: „Am câștigat premiul datorită elevilor. Era natural ca el să se întoarcă, într-o formă sau alta, la ei. De aceea am dedicat o zi întreagă elevilor din comunitate, prin desfășurarea unor activități sub umbrela conceptului de „Club intercultural.”
Una dintre inițiative, derulate cu sprijinul Asociației CIVICA din Iași, vizează crearea cartierului intercultural și transformarea Școlii Gimnaziale „Elena Cuza” în epicentru intercultural: „Am investigat și am constatat că mulți elevi din Republica Moldova, spre exemplu, se simt rușinați să-și recunoască naționalitatea. Astfel, avem în plan să aducem în școală și în proximitate elemente, simboluri, obiecte care să le reamintească de identitatea națională. În acest fel, oamenii se vor cunoaște mai bine între ei și vor relaționa mai ușor. Discuțiile pe teme despre cultura specifică fiecărei naționalități se vor lega și ele mult mai natural.”
„Sunt convinsă că elevii de acum vor fi mult mai atenți la nevoile generațiilor de peste 10-20 de ani. Elena Cuza, patronul spiritual al școlii noastre, spune că omul nu viețuiește decât prin faptele sale. Schimbările pe care le facem în prezent în comunitatea școlară vor avea ecou și peste ani. Asta înseamnă o transformare durabilă.”
A fi profesor și director nu înseamnă să-i cataloghezi pe copii în funcție de naționalitate, etnie, note, modul în care se îmbracă. Înseamnă să-i apreciezi și respecți pentru ce sunt ei ca oameni. Comunitățile multiculturale au nevoie să fie văzute, recunoscute și validate. Ca directori care luptă ca fiecare copil să aibă o șansă, merită să aplicăm la secțiunea de egalitate de șanse. În cazul meu, distincția a contat foarte mult pentru elevi: ea i-a inspirat și împuternicit.”
Pentru că Gala Premiilor pentru Directorii Anului este mai mult decât un eveniment de premiere a directorilor de școală din România – changemakeri curajoși și lideri care inspiră și acționează. Gala Premiilor pentru Directorii Anului este un eveniment prin care noi, oamenii din echipa AVE, facem vizibile schimbările pozitive produse de directori în școlile pe care le conduc și le amplificăm dincolo de spațiul imediat al școlii. Credem că se poate și altfel. Poveștile și rezultatele directorilor de școală înscriși an de an demonstrează că se poate și altfel.
Cătălin Condrea, Directorul Anului 2021 pentru Inovare, a creat un nou sistem de evaluare în școală și a implementat un proces de consiliere pentru părinții copiilor cu dizabilități.
Marian Anghel a reușit să schimbe mentalități și să transforme liceul pe care el însuși l-a urmat, transformându-l într-o veritabilă Școală Europeană.
Claudia Ionescu, Directorul Anului 2018, a gestionat situația de criză din pandemie găsind metode inovative pentru elevi și profesori.
Cristina Hadâmbu crede din toată inima că „nu există copii buni și copii mai puțini buni, ci copii cu aptitudini și înzestrări diferite. Fiecare copil are rolul și locul său în viață, iar misiunea noastră este să-i ghidăm să-și găsească propriul drum.”
Simona Elena Voinescu, Directorul Anului pentru Antreprenoriat 2022, a digitalizat întreaga școală, a crescut rata de promovabilitate la Evaluarea Națională la 93,3% în anul școlar 2021-2022 și a achiziționat echipamente IT în valoare de peste 437.000 de lei, prin proiectul de tip POC.
Rosemarie Delia Cocoană, Directorul Anului pentru Egalitate de șanse 2023, a redus cu 25% numărul elevilor corigenți și repetenți.
Vasile Benedek, Directorul Anului pentru Inovare 2023, a făcut din școala pe care o conduce una cu 0% șomaj în rândul absolvenților.
Diana Brătucu, Directorul Anului Pentru Antreprenoriat 2023, a creat în Craiova o comunitate școlară unde încrederea și siguranța emoțională sunt normalitatea.
Raluca Mariana Cozma, Directorul Anului 2023, a reușit să crească promovabilitatea la Evaluarea Națională la 94% în 2023 de la 78% în 2021.
Un specialist financiar din partea AVE poate lua legatura cu compania dumneavoastra pentru a va oferi supor pentru modalitatea de redirectionare a 20% din impozitul pe profit catre asociatia noastra. In acest scop va rugam sa ne contactati la adresa office@ave-romania.ro.
Pentru a inscrie proiectul sau organizatia dumneavoastra scrieti-ne un e-mail la adresa andreea.nistor@ave-romania.ro, echipa noastra va intra in contact cu dumneavoastra in cel mai scurt timp.
Daca iti doresti sa contribui in proiectele noastre, folosind expertiza ta profesionala sau pur si simplu timpul liber, te rugam sa ne scrii un e-mail pe adresa andreea.nistor@ave-romania.ro. Cineva din echipa noastra va lua legatura cu tine in cel mai scurt timp.